Absolute Art Gallery: ‘Cobra for win’ - Wim Ricourt

Met zijn project ‘Cobra for win’ klaagt Wim Ricourt de vervuiling van het milieu aan. Door zijn ingrepen in het landschap wijst hij ons op de schoonheid en de romantiek die zijn scènes kunnen oproepen. De kunstenaar vraagt ons aandacht te hebben voor de mooie, kleine dingen rondom ons door water, vijvers en bomen te fotograferen en die foto's daarna met verf te bewerken.


© Wim Ricourt


Black Swan Gallery: ‘Impact van het Hoogst Onwaarschijnlijke’ Deel 2 Evolutie - Tom Herck, Maaike Leyn, Marion Moskowitz, Ilona Plaum, Hans van der Ham, Romain Weintzem

De kunstenaars zoeken naar antwoorden op de uitdagingen voor de samenleving, gaande van thema’s als immigratie, industrialisatie tot wapenwedloop. Vanuit het idee van de vloeibare maatschappij wordt verwezen naar verandering of onzekerheid, beweging en vernieuwing.

Deze tentoonstelling schetst een beeld van de impact die het hoogst onwaarschijnlijke, het onmogelijke, “de zwarte zwaan”, kan hebben. Een toevallige gebeurtenis, zoals een natuurfenomeen of een bijzondere ontmoeting, kan ons leven bepalen. De kunst kan de bezoekers inspireren met nieuwe inzichten en nieuwe perspectieven - en een echte impact hebben.


© Hans van der Ham


Galerie Broes: Emmanuelle Aussedat, Sophie Domont, Babette Degraeve

Karaktervolle dames, een blend van schilderijen, grafiek en eigenzinnige sculpturen. Kunst om je mee te omringen, die rust geeft en toch je fantasie uitdaagt. Gevoelig, sensueel, humoristisch. En trillend, zoals het licht op het water.

Emmanuelle Aussedat: schilderijen en grafiek. Gevoelige lijnen, soms strak, soms franjes, beweging in een stil beeld. Sophie Domont: papier is haar medium; verschillende graveertechnieken in één beeld naargelang de expressieve noden. Papier niet alleen als drager maar ook als op zichzelf staande driedimensionele creatie.

Babette Degraeve: sculpturen in hout en brons, herkenbaar maar uit de gewone context gerukt. Een kunstenares die anekdotes beeldend vertelt.

       
© Sophie Domont ---- © Babette Degraeve ---- © Emmanuelle Aussedat


Galerie Pinsart: ‘Hacking vélo – Rope - Musée de L'inconnu’ - Ief Spincemaille

Tijdens het project 'Hacking VELO’ enterde Ief Spincemaille gedurende negen maanden de Leuvense fietsherstelplaats VELO, een schoolvoorbeeld van sociale economie, om er 284 amateuristische kunstwerken te recyclen tot de simulaties van vijf eigentijdse topwerken. Het resultaat zijn verschillende recyclages en kopieën van bestaande meesterwerken van Malevitsch, Richter, Hirst en Kelly.

Rope is een touw van 60m lang en 30cm diameter. Het is te groot gemaakt en reist rond om opnieuw functie en betekenis te vinden. Het is een radicaal open-designinstrument dat zich hecht aan de noodzaken en eigenheden van een bepaalde locatie. Ief reisde er o.a. mee naar Firenze, Berlijn en Potsdam.

Bij Musée de L'inconnu bouwde hij in de schaduw van het Leuvense sociale wooncomplex Sint-Maartensdal met lemen blokken een klein museum, bevolkt met replica's en maquettes van eigen werk. Ief Spincemaille toont de resultaten van deze drie installaties in de galerie.


© Ief Spincemaille


Galerie Thomas Serruys:
'Future primitive' – Wouter Hoste & Harvey Bouterse, atelier Serruys, Alexander D’hiet

Een intelligente mix van keramiek, functionele sculpturen en fotografie.


© Alexander D’hiet


Gallery Vanlandschoote: ‘Back to the future’ - Luc Peire, Michel Martens, Vic Gentils, Andre Bogaert, Gilbert Swimberghe, Kurt Lewy, Guy Vandenbranden, Pol Mara e.a.

Tentoonstelling met werk van kunstenaars uit de Triënnales Brugge van de jaren ’70.


© Luc Peire


Kind of OJ: ‘Linescape’ - Mathias Casaer

De schilderijen en sculpturen van Casaer zijn een beeldvorming van zijn ‘Hyperreële ruimtes’, een visuele omgeving gecreëerd tussen de grenzen van illusie en simulatie. Allen verbergen ze de waarheid dat het er feitelijk niet ‘is’. Net die afwezigheid van de werkelijkheid doet nadenken over onze omgevingen waarin wij als toeschouwer aanwezig zijn en hoe we die ervaringen opmeten in dit digitale tijdsbestek.


© Mathias Casaer


44 Gallery: ‘Vloeibare beelden’ - Marc Schepers

In de moderne samenleving is beeldvorming een ingewikkelde aangelegenheid geworden. Het enkelvoudige perspectief op de wereld is meervoudig geworden. De samenleving is een complexe constructie van verschillende standpunten die elk hun visie verbeelden, waarin objectiviteit vervangen wordt door het denkbeeldige. Bovendien worden we dagelijks door de media geconfronteerd met beelden over onderdrukking, terreur, tirannie, oorlog, vluchtelingen, genocide. Deze verbreding van de zichtbare wereld en de manier waarop dat gebeurt, heeft een politieke dimensie en is mede verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van vorm en inhoud binnen de esthetische ervaring en wat we ermee doen.

De vloeibare beelden in deze tentoonstelling ontstaan door verschillende beelden zowel inhoudelijk als optisch op elkaar te laten interfereren, zodat het ene beeld het andere beïnvloedt en maatschappelijke werkelijkheden zichtbaar worden.


© Marc Schepers